Wszystko, co wybierali wiedzieć o pomidorach

Wszystko, co wybierali wiedzieć o pomidorach. Dla kogo są wskazane, kto powinien ograniczać ich spożycie?
Pomidor – owoc czy warzywo?
Kiedyś Sąd Najwyższy Poziomów Zjednoczonych – porządkując kwestię zróżnicowania ceł na warzywa oraz owoce – dla obowiązków podatkowych uznał pomidor za warzywo (na zasadzie jego użyć kulinarnych), nie wyrokując zawsze w spraw jego klasyfikacji botanicznej. Z racjonalnego punktu widzenia pomidor pozostaje owocem. W Polsce najpopularniejszym gatunkiem robionym i jedzonym jest pomidor zwyczajny.
Pomidor – leczy?
Dzięki szerokiej ilości witaminy C pomidory wzmacniają moc i przyspieszają gojenie się ran. Duży owoc (ok. 180 g) w 60% pokrywa dzienne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy. Pomidory zawierają i wiele przyjaznej dla skóry i oczu witaminy E (25 proc. dziennego zapotrzebowania) oraz beta-karotenu zaś jego pochodnych (likopen), czyli silnych antyoksydantów, bezcennych dla polskiego zdrowia substancji neutralizujących szkodliwe wolne rodniki. W pomidorach są oraz witaminy z linii B, w niniejszym witamina PP, która dobrze wpływa na metabolizm cukru i cholesterolu we natury, a ponadto witamina K mająca właściwości regulujące krzepliwość krwi w układzie.

Pomidory to także bogactwo mikro- i makroelementów. Jednym z najważniejszych jest potas, który dzięki naszemu działaniu moczopędnemu obniża ciśnienie krwi. Ale warzywa te służą nam także wapnia, magnezu oraz żelaza. Znajdziemy w nich też rzadko widziane w rezultatach spożywczych mangan, miedź czy kobalt.
Ketchup zdrowszy z młodego pomidora?
Najcenniejszym składnikiem pomidora jest likopen, barwnik, któremu pomidory zawdzięczają czerwony kolor. Jest więc najlepszy antyutleniacz z pełnej rodziny pochodnych karotenu. Likopen jest węglowodorem nienasyconym o budowie odpowiedniej do powszechnie znanego kauczuku. W istocie uczą go pomidory, arbuzy, czerwone grapefruity i owoce dzikiej róży. Ze względu na cenę i powszechność bycia najogromniejsze uznanie praktyczne mają racja pomidory.

Co ciekawe, szczególnie dobrze przyswajalny dla mężczyznę jest likopen poddany termicznej obróbce, czyli wprowadzony w zupach, ketchupie, przecierach, sosach, sokach i koncentratach. Podczas obróbki termicznej przychodzi do zerwania niektórych wiązań chemicznych, w skutku czego likopen robi się w kontakt o dużo łatwiej przyswajalny dla swego układu. Poziom likopenu we naturze po zjedzeniu przetworów pomidorowych jest dwa-trzy razy szerszy niż po spożyciu świeżych pomidorów.
Pomidor – ochrona męskości (a nie lecz)
W literaturze fachowej opublikowano wyniki kilkunastu badań klinicznych, w jakich badano wpływ likipenu lub pomidorów na raka prostaty. W części przypadków odnotowano korzystne zmiany specyficznego antygenu prostaty PSA po spożyciu likopenu.
W badaniach wykazano, że wzrost spożycia likopenu (w perspektywie pomidorów, pasty i soku) powodował zmniejszenie ryzyka raka prostaty o 53%. Odnotowano, że skuteczność ochronna likopenu jest poważniejsza wobec bardziej zaawansowanych stadiów nowotworu. Jednocześnie przeprowadzona analiza ponad 20 badań potwierdziła wysoką korelację pomiędzy stężeniem likopenu w surowicy i obniżeniem ryzyka raka prostaty.

Naukowcy z Toronto stwierdzili, że likopen zapobiega utlenianiu tzw. złego cholesterolu – LDL – zapobiegając tym tymże rozwojowi miażdżycy. Dowiedziono również, że pomidory hamują proces zwyrodnienia plamki żółtej, jakie stanowi jedyną z okazji utraty wzroku po 65 roku bycia.

Likopen jest możnym przeciwutleniaczem i ewentualnie środkiem neuroprotekcyjnym (przechowującym w postaci poddanej termicznej obróbce neurony w środka), dlatego jego potrzebny pomysł na organizm ludzki wymaga dalszych badań, które to zapewnią wyniki testów na zwierzętach.
Pomidory mogą szkodzić
Dieta wielka w pomidory nie jest zawsze wartościowa dla pań cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów i dnę moczanową. Muszą jeszcze na nie uważać będący z względu zgagi. Gdyby mamy wrażliwy przewód pokarmowy, obierajmy pomidory ze skórki – najłatwiej schodzi po wcześniejszym sparzeniu. Podobnie należy postąpić, jak zapewniamy je kobietom stanowiącym kłopoty z gryzieniem. Warto także wiedzieć, że pomidory mogą uczulać. Powinny uważać ich mamy karmiące, a do diety dzieci wymagają istnieć realizowane stopniowo – zmniejszy to ryzyko pojawienia się alergii.
Niebezpieczne zielone pomidory?
Bardzo ostrożnie powinniśmy dochodzić do zielonych pomidorów. Nie mieszczą one tylu substancji odżywczych, co dojrzałe, mają natomiast wiele dobrze tomatyny, która stanowi niebezpiecznym alkaloidem. Uaktywnia się on zwłaszcza po skropieniu warzyw octem. Dlatego tak jedzenie dużych części sałatki z zielonych pomidorów z sosem winegret może powodować migreny. Takich sensacji nie będą przecież wywoływać artykuły z tychże tychże zielonych pomidorów. Tomatyna pod wpływem dużej temperatury traci wszystkie swoje szkodliwe właściwości.

Opis admin

Check Also

Zdrowe przygotowywanie jest nierozłącznym elementem odpowiedniego sposobie bycia.

Zdrowe gotowanie jest integralnym elementem całego stylu życia. Natomiast gdy wiadomo spośród wszystkich form obróbki …